Interview s Christopherom Nolanom o jeho obľúbenej scénke z "Temného Rytiera"

18. ledna 2011 v 17:04 | Prekladateľská Lastovička |  Moje kecy
Zaujal ma ten rozhovor, ale nerozumela som asi každému druhému riadku a tak som sa pustila do prekladania. Niektoré vety sa mi podarili a tie ostatné vyzerajú, akoby ich splodil google prekladač... :D Nenadávajte, nemám s tým žiadnu prax a Nolan rozpráva ako slengový Londýnčan, takže tak.
Zistila som, že neznášam slovíčko set, lebo má aspoň 80 významov a nikdy neviem nájsť ten správny... 
Slovíčka, ktoré som sa naučila a možno budú úslužné aj vám:
  • Rage - zúrivosť, vášeň, besnenie...
  • Sell a punch - uštedriť ranu
  • Interrogation - výsluch
Interview v celom článku
zdroj článku a obrázkov: herocomplex.latimes.com
Článok som preklada dlho, takže žiadne kopírovanie nie je dovolené.


Režisér "Temného Rytiera" uvádza hlboký rozbor jeho jednoduchej obľúbenej scény vo filme - upína sa na otázku o scénke, ktorá (bez žiadnych špeciálnych efektov, iba tie najjednoduchšie - svetelné) sa môže "stať oporným bodom na ktorom stojí celý film".
Christopher Nolan
Spýtali sme sa londýnskeho rodáka, aby porozprával o jednej scénke z filmu, ktorú by dokázal určiť za hlavný moment filmu, alebo tiež za celkovú štruktúru príbehu. Odpovedal rýchlo.

Nolan: Úprimne, je to jednoduché. Scénka, ktorá je pre mňa taká dôležitá a hlavná je výsluchová scéna medzi Batmanom a Jokerom. Keď sme písali scenár, vždy to bol dôležitý kúsok, ktorý sme chceli zasadiť.

Na akom bode rozvrhu produkcie ste to natáčali?

Nolan: Natočili sme to dosť skoro. Bola to jedna z prvých vecí, ktoré mal Heath spraviť ako Joker. Povedal mi, že bol pekne nadšený z odtrhnutia toho veľkého kusiska tak skoro, naozaj, dostať sa do jednej z kľúčových scén v prvých troch týždňoch sedem - mesiacového natáčania. Obom sa nám páčil nápad sa do toho vrhnúť a rovnako aj Christian Bale. Nacvičovali sme to len chvíľku. Hneď sme sa cez to pretrhli za pár dní v pre-produkcii dať nezáväzný pocit ako sa to chystalo pracovať.
Ani jeden z nich to nechcel nacvičovať príliš dlho. Museli nacvičiť niektoré bojové choreografie, ale aj napriek tomu sme sa to snažili udržať voľné a improvizačné. Chceli to zachrániť sami. Všetci sme boli dosť vzrušení vysporiadať sa s takým veľkým kusiskom dialógu a veľkej prudkej scéne medzi ikonovými charaktermi. Bolo to trošku bizarné vidieť Batmana cez stôl naproti Jokerovi (smiech). Som rád, že ste sa ma na toto spýtali. Viete, o tejto scénke by som mohol rozprávať hodiny.

Tiež sme mali dosť času natočiť to, pretože to bolo dosť skoro. Dosť často, ako sa dostanete za nejaké ďalšie veci a utekáte naproti koncu natáčania sa veci môžu dosť stisnúť. Ale musíte sa nakloniť rozvrhu, prvých pár týždňov veľmi štedro nadelilo personálu, hercom a mne čas nájsť si naše vlastné tempo.
Batman schmatne Jokera
Môžete nám dať momentku z týchto dní natáčania scény?

Nolan: Bola to veľká výzva zvoliť si a postaviť umiestnenie. Malo to všetky výhody cítenia, že sme na ozajstnom mieste. Nathan Crowley, produkčný dizajnér, postavil tieto skvelé zrkadlá a túto dlhú krytú škridlami miestnosť, že som naozaj miloval jej vzhľad. Malo to cítenie niečoho zabíjačkového, že to všetko spadalo do brutality tej scény. Chceli sme byť veľmi ostrý, veľmi brutálny. Chceli sme aby to bol ten bod, v ktorom je Batman ozajstne skúšaný Jokerom, a vy vidíte že Joker je skutočne zdatný v dostávaní sa pod kožu. Teraz to chápem tak - a to som si to nemyslel pred tým - to zloženie všetkých rozdielnych častí, v ktorých som najviac zainteresovaných, celé vyrábanie filmu prichádza s tou scénkou.
Scénka začína medzi Garym Oldmanom [ako James Gordon] a Heathom s vypnutými svetlami. Wally Pfister[prvý kameraman] doslova iba osvetlil miestnosť stolnou lampou a ničím iným. A potom, keď sa svetlá zažnú, Batman je odhalený a zvyšok scény sa dá vyjadriť ako masívna preexpozícia. Preexponoval ako päť prekážok, chcem povedať, a potom to vytlačil aby tam priniesol späť nejakú farbu. Ale je to neskutočne silné stropné svetlo, ktoré nám dovolí hýbať sa v akomkoľvek smere. Mali sme ručnú kameru a záber hoci sme chceli aby to bolo veľmi spontánne.
Pre mňa, kreatívne, to bolo o vyvracaní očakávania. Všetci sme už videli tak veľa týchto temných filmových výsluchových scénok, kde je uskutočňuje tretí stupeň (poznámka Lastovičky - tretí stupeň je hovorovo intenzívny drsný výsluch). Iba sme chceli kompletne šľahnúť to na tú hlavu. A mať jas, príkrosť, pochmúrne svetlo, ktoré vám ukáže rozklad Jokerovho make-upu. Batmanovo oblečenie bolo zmenené pre tento film. Na rozdiel od oblečenia v "Batman začína", je schopné ozajstného ukázania neskutočných detailov a stále to drží istý druh skúmavého pohľadu pod tým jasným svetlom. Jeho oblek vyzeral oveľa viac realisticky a oveľa funkčnejšie ako pred tým. Celá scénka bola o ukazovaní niečoho ozajstného a brutálneho a o dostávaní sa k ozajstnej
tvrdosti.

Je tam mimoriadna fyzickosť hercov v tej scéne. Majú tak rozdielnu prítomnosť v miestnosti: Christian je masa temna
a opitá fúria a Heath má túto štíhlu zvláštnosť.

Nolan: Áno, a myslím si, že ste to začali vidieť už na začiatku scény, kde je všetko bližšie. Tesné zábery zblízka iba s malým posunom kamery. Začali sme vo veľmi kontrolovanom spôsobe, ale aj bez rámu, ten spôsob akým je Heath trhnutý dovnútra a von -
a on je skutočne trhnutý dovnútra a von z ohniskovej roviny pretože, ako viete, je veľmi ťažké nasledovať niekoho, kto je celý čas naklonený ku kamere. Skutočne to tam niečo dodá.
Ustavične sa ho snažíme zaostriť. Naozaj vidíte jeho pohyb dopredu a dozadu. Ten spôsob, aj v tesnom obraze. máte ten pocit cudzosti. Na druhej strane je tam sediaci Batman, ktorý sa veľmi zdržanlivo kontroluje, ako ste povedali. Potom nastane ten bod, kedy to vyletí to ozajstnej fyzickosti a schmatne Jokera cez stôl.
V tom bode ideme s ručnou kamerou a nakrúcame zvyšok scény ručne aby to bolo veľmi spontánne v pohybe.
Nacvičovali akrobacie a bojové materiály veľmi špecificky, ale nechali sme hercov skutočne pracovať v rámci toho. Nikdy som nikoho nevidel niekomu uštedriť taký úder ako to spravili Heath s Christianom. Dostal som násilie, ktoré som chcel. To, čo som cítili bolo naozaj kreatívne dôležité pre tú scénku, kde Batman zájde príliš ďaleko. Efektívne sme ho ukázali ako niekoho mučí pre informácie, pretože sa to stalo osobným.

Christian a ja sme sa veľa rozprávali na tému "Batman začína" o hľadaní momentu vo filme, kde ste sa báli toho, že Batman zájde príliš ďaleko. Moment, kedy sa jeho zúrivosť môže rozliať a on by porušil svoje pravidlá. Nikdy sme ten moment nenašli. Proste to nebolo v tom príbehu. Bolo tam veľa sile a agresie v spôsobe ako to hral, ale nemyslím si, že ten príbeh bol o tom prvku stratiť kontrolu. Čo si Joker dovoľuje v druhom filme je fakt jeho vnútornej motivácie stlačiť ľuďom gombíky, nájsť ich pravidlá a použiť to proti nim.
A Batman, samozrejme, kladie dôležitosť na jeho pravidlá a mravy. To je to, čo ho rozlišuje, v jeho mysli, od bežného člena civilnej stáže. Joker je schopný stočiť ho a donúti ho pýtať sa na jeho vlastné prístupy jeho vlastných činov.
Joker by Bob Kane
V prvom filme, Batmanove najzapamätateľnejšie momenty intenzívnej agresie sú cítiť viac ako divadlo -
robí to kvôli kalkulovanej ukážke vystrašiť ľudí. Prvý film vyzerá byť viac o Batmanovom strachu, druhý je o jeho hneve.

Nolan: Presne. To je to, prečo sme nikdy nenašli ten moment nebezpečenstva, ten o ktorom sme už hovorili, kde je toto nebezpečenstvo a Batmana to uvoľní a zájde príliš ďaleko. Tá zúrivosť je veľká časť príbehu v "Temnom Rytierovi" a tá výsluchová scénka je oporný bod na ktorom sa otáča celý ten film. Myslím si, že Batman vypátra - a Bruce Wayne vypátra - veľa o sebe v tej scéne. Bol som proste nadšený, keď som videl Christiana ukázať tú zúrivosť. A je to tiež skvelo vyvážené Garyho kontrolou. Napriek tomu, že každý si tú scénku zapamätal ako Jokera a Batmana, Gordon zahral veľmi dôležitú súčasť a dovolenie toho, aby sa vypočúvanie odohralo.
A potom, ako sa z úzadia prizerá, vyzerá ako presný bod, že to zašlo priďaleko. Pozná Batmana veľmi dobre aby to spozoroval, aby to rozoznal. Snaží sa dostať dovnútra, ale Batman zamkol dvere. A k čomu to viedlo ku koncu scénky, keď proste búši do Jokera. Myslím si, že Heathovi sa podarilo nájsť tú správnu podstatu hrozby Jokera a kto on je: Tlčie ho do tváre a on sa smeje a miluje to. Nič s tým nemôžeš spraviť. Ako to povie Batmanovi. "S tou tvojou silou nič neurobíš." Je tam istý druh bezmocnosti sily, obrneného a veľmi svalnatého Batmana; je veľmi silný, ale žiadna užitočná cesta pre túto silu aby bola využitá v scénke. Je tam, aby tomu čelil.
Najprv, na konci scénky raz Joker prezradí jeho informácie, Christian ho pustí a potom, takmer ako dodatočný nápad ho kopne do hlavy a odíde z miestnosti. Toto ubližovanie sme odstránili. Vyzeralo to troška príliš zlostné aj na Batmana. A naozaj, viac než to, bolo to, že sa mi páčilo ako to Christian zahral: Keď pustí Jokera a uvedomí si tú bezmocnosť toho, čo spravil. Vidíte to v jeho očiach. Ako môžete premôcť niekoho, komu sa v konfliktoch darí? Je to veľmi voľný koniec s ktorým odchádza.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 csfdkofein csfdkofein | Web | 18. ledna 2011 v 17:13 | Reagovat

Už som sa zľakol, že si celý článok len okopírovala. Preklad, to je iné :-) A anketa má málo možností. Podľa Teba neexistuje nič medzi "Najdokonalejší režisér" a "poznám, nič extra"? Áno, poznám ho. Ale ani jedna z odpovedí nesedí. ;-)

2 Lastovička Lastovička | Web | 18. ledna 2011 v 17:19 | Reagovat

[1]: Anketa napravená, jedna odpoveď pridaná. :-D

3 csfdkofein csfdkofein | Web | 18. ledna 2011 v 17:20 | Reagovat

[1]: Výborne, to sedí. Hneď za ňu hlasujem. :-)

4 Sinead Sinead | Web | 18. ledna 2011 v 17:41 | Reagovat

som nadšená že ti to preložila, celú tú scénu milujem a keď čítam že Nolan jú má najradšej tiež, tak hneď som šťastnejšia. Dobre si to preložila. :-)

5 Lindsey Lindsey | Web | 18. ledna 2011 v 18:32 | Reagovat

Nolana jsem si oblíbila hlavně díky Dokonalýmu triku... je to vážně skvělý režisér!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.